Post: Storgata 11, 0155 Oslo   E-post: rorg@rorg.no

Internasjonale utviklingsspørsmål

Ressurssider fra RORG-Samarbeidet

Hva er en læreplan?

En læreplan forteller hva som skal gjøres i ulike fag og på ulike klassetrinn, og hvor mange timer de forskjellige fagene skal ha.

Læreplanens funksjoner

Læreplaner som statlig styringsmiddel

Skolen skal ivareta mange viktige samfunnsoppgaver, og staten bærer hovedansvaret for at skolen ikke forsømmer disse oppgavene. Læreplanene er et av de viktigste styringsmidlene staten har overfor skolen.

Veiledning overfor lærerne

Læreplanen vil ofte fungere både som en rettesnor, og som faglig og pedagogisk inspirasjon til fornyelse av undervisning.

Varefakta overfor foreldre

Foreldre har blitt mer og mer bevisst på at barna deres skal få en god utdannelse og setter dermed større krav til skolen enn tidligere. Læreplanen er et dokument som foreldrene bruker for å se hva de kan forvente at sine barn skal lære på skolen.

De ulike delene i læreplanen

Både grunnskole og videregående skole bruker læreplaner som består av en generell del og en fagplandel. Den generelle delen er felles for begge skoleslagene, og er å finne i grunnskolens læreplanverk av 1997. Læreplanen som grunnskolen bruker heter Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (ofte forkortet som L97). Den generelle delen av læreplanen inneholder de overordnede målene som opplæringen skal sikte mot. Fagplanene angir de faglige målene og hovedmomentene som elevene skal arbeide med.

Den generelle delen av læreplanen, samt alle fagplanene finner du på Internett:

www.utdanningsdirektoratet.no Klikk dere inn på læreplaner i menyen til venstre.

Nye læreplaner under utarbeidelse

Departementet har nå laget nye læreplaner for de fleste trinn og de fleste fag i den 13 årige grunnskolen. Foreløpig mangler 3.trinn på VGS som skal på høring fra 3.april 2006. Den generelle delen vil bestå, mens alle fagplaner blir endret. Det er verdt å merke seg at datoene for innføring av læreplanene er høsten 2006 for 1-9 klasse og Vg1, høsten 2007 for 10. klasse og Vg2, og høsten 2008 for Vg3. Noen skoler innfører alle planene allerede til høsten 2006. Men alle læreplanene vil være ferdigstilt innen høsten 2006, og det vil dermed være mulig å lage lærerveiledninger knyttet til de nye læreplanene, men med henvisninger til nåværende læreplaner slik at både nye og gamle læreplaner blir tatt i bruk. I det nye læreplanverket vil det altså kun være fagplanene som endres, noe som betyr at den generelle delen i L97 vil fortsette å gjelde for både grunnskole og videregående (Kilde: Utdanningsdirektoratet).

Hvordan forstå den generelle delen av læreplanen?

Når man skal lese læreplanen vil man ofte støte på svulstige og høytflygende uttrykk. Dette gjelder spesielt den generelle delen av læreplanen. Disse formuleringene har sammenheng med den politiske prosessen som læreplanene blir til i. Det er mange grupper som vil ha innflytelse på utformingen av innholdet i læreplanen. Her kan det blant annet nevnes politiske partier, lærerorganisasjoner og arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner.  For å løse problemet som disse sprikende meningene gir, velger ofte planmakerne formuleringer som kan gi inntrykk av enighet.

Kompromissformuleringene vi finner i læreplanen får dermed ofte ”slagord-preg”. Et eksempel på dette kan være:

”Undervisningen må tilpasses ikke bare fag og stoff, men også alderstrinn og utviklingsnivå, den enkelte elev og den sammensatte klasse” (generell del, s. 29)

Hvis vi prøver å presisere, og tolke slike utsagn, finner vi at de dekker over uenighet i vesentlige spørsmål som har med utdanning, skole og undervisning å gjøre. Mange av uttalelsene kan tolkes i flere retninger, og dette kan dere bruke til deres fordel, når dere vil ha deres materiell inn i undervisningen.  

Å finne læreplanmål som ”passer”

Den sentralt gitte læreplanen er en ramme for lærernes virksomhet i klasserommet. Alle læreplaner forutsetter at lærerne er i stand til å reflektere over hvordan elevene best kan nå de ulike målene. Det er denne refleksjonsprosessen som vil danne grunnlaget for lærerens utvelgelse av hvilke læremidler hun/han vil bruke i sin undervisning. Og det er her dere kan hjelpe lærerne på vei, slik at de lettere vil ta i bruk deres undervisningsopplegg. - Er det noen mål som kan oppnås ved å bruke deres undervisningsmateriale?


Redaktør: Arnfinn Nygaard
Sist oppdatert: 12. januar
Om disse sidene
Sidene er utarbeidet med økonomisk støtte fra NoradUtforming og publiseringsløsning fra Noop.