Post: Storgata 11, 0155 Oslo   E-post: rorg@rorg.no

Internasjonale utviklingsspørsmål

Ressurssider fra RORG-Samarbeidet

Nyheter:

Høringsnotat fra UDs interne arbeidsgruppe om oppfølging av gjennomgangen av informasjonsstøtteordningene

Onsdag 09. juni 2004

Høringsnotat sendt på høring blant berørte organisasjoner 9. juni 2004.
(for ytterligere informasjon, se
Organisasjoner frykter svekket opplysningsarbeid - skeptiske til forvaltningsomlegging av informasjonsstøtten, Aktuelt 04.05.05)

Invitasjon til høringsinnspill

UDs interne arbeidsgruppe presenterte onsdag 9. juni sitt arbeidsdokument vedrørende oppfølging av gjennomgangen av informasjonstøtteordningene. Det ble bestemt å sende arbeidsdokumentet ut på høring blant organisasjonene.

Gjennomgang av informasjonsstøtten (Kap.160.71) til norske frivillige organisasjoner.

Bakgrunn

I 2003 ble det foretatt en ekstern evaluering av UD/Norads tilskudd til informasjons og opplysningsarbeid. Resultatet av evalueringen forelå i oktober 2003 med rapporten "Gjennomgang av UD/Norads tilskudd til organisasjoners opplysningsvirksomhet om internasjonale spørsmål." Rapporten konkluderte med 16 anbefalinger til styrking og forbedring av rutinene og rammene for dette arbeidet. Politisk ledelse i UD besluttet å opprette en intern arbeidsgruppe i UD/Norad som på bakgrunn av denne rapporten skulle fremme forslag til endringer i gjeldende praksis.

Arbeidsgruppen har i denne sammenheng ikke behandlet "Fredsbevilgningen".


Mandat og sammensetning

Arbeidsgruppen er pålagt å vurdere:

  • om bevilgningen i dag er fleksibel nok til å fange opp endringer og nye aktører på informasjons- og opplysningsområdet.
  • om bruken av Nord/Sør-bevilgningen er for spredt og om det er behov for minimumsbeløp for å få en mer effektiv bruk av midlene.
  • om det skal lages et klarere skille mellom informasjon om egen virksomhet og opplysningsvirksomhet, herunder spørsmålet om egne informasjonsbevilgninger til "de 5 store".
  • om kravene til evaluering av tiltakene under bevilgningen bør skjerpes,
  • om det er behov for å legge opp til større samordning og samarbeid organisasjonene mellom for å få bedre synergieffekt,
  • om målformuleringene for bevilgningen er tilstrekkelig klar.

Den interne arbeidsgruppen ble nedsatt i mars 2004. Gruppen ledes av PKI-avdelingen og ble sammensatt av deltakere fra Utviklingspolitisk Avdeling, Globalavdelingen og Norad. Under arbeidsmøtene var Norad og PKI-avdelingen representert på alle møter ved avdelingsdirektør Kåre Stormark, seniorrådgiver Tore Tanum, rådgiver Oona Solberg fra UD og gruppeleder Lillian Nordal, f.kons. Vigdis Halvorsen og f.kons Rodney Lobo fra Norad.


Målet for arbeidsgruppens arbeid

Arbeidsgruppens mål er å foreslå praktiske tiltak som bidrar til en effektivisering og bedre koordinering av tilskudd til informasjons og opplysningsvirksomheten i regi av frivillige organisasjoner. Arbeidsgruppen tar utgangspunkt i at formålet med Informasjonsstøtten (kap 160.71) gjengitt i Str.prp 1 2003-2004 s 136 beholdes:

Bevilgningen skal brukes til:
" - å støtte de frivillige organisasjoners arbeid med å stimulere til økt kunnskap, engasjement og debatt i norsk opinion om nord/sør og internasjonale utviklingsspørsmål, herunder deltakelse i den planlagte tusenårskampanjen - "


Dagens praksis

De fem store mottar i dag 10 millioner kroner til sammen pr. år i støtte til informasjonstiltak. Av dette avsettes 35% til felles informasjonstiltak øremerket generelle nord-sør spørsmål. Organisasjonene har valgt å etablere kampanjen "involveyourself" med ungdom (ungdomsskole/ videregående skole) som målgruppe. Kampanjekonseptet ble positivt evaluert i 2003. Ordningen administreres av Norad.
Det ble inngått nye fireårige rammeavtaler med de 5 store i 2003. Det avholdes regelmessige møter mellom Norad og informasjonssjefene i de 5 store.

Gjennom samarbeidsavtalen på prosjektstøtte (kap 160.70) er de 5 store forpliktet til å informere om at de mottar Norad-støtte til sine prosjekter. Det følger ingen egne økonomiske midler med til denne forpliktelsen.

FN-sambandet, UNICEF, ILO (også støttet av AAD) (og UNDP) utgjør settet av FN tilknyttede frivillige organisasjoner der UD gir støtte til informasjonsarbeidet. I tillegg finnes UNESCO- kommisjonen (som får midler fra UFD) og HABITAT Norge. FN-sambandet, som den største, mottar betydelig støtte fra det offentlige til all sin virksomhet og har bred generell tilnærming til sitt informasjonsarbeidet. Organisasjonene har i det vesentlige informasjonsfaglige siktemål og målgrupper i det norske samfunn. Globalavdelingen er organisasjonenes fagavdeling i UD, og det avholdes regelmessige møter omkring FN-relaterte spørsmål.

De respektive departementer som finansierer de ulike FN-tilknyttede organisasjonenes informasjonsarbeid har et ansvar for å sørge for samsvar og synergi.

Disse organisasjoner er allerede engasjert i et bredt arbeid over hele landet gjennom nasjonale nettverk hvor det lokale engasjement for utviklingspolitiske spørsmål stimuleres.

RORGENE (Rammeavtaleorganisasjonene som mottar informasjonsstøtte.), som forvaltes av Norad, har en ramme på 22 millioner kroner for 2004. Antallet RORGer er etter at nye rammeavtaler ble inngått for 2003-2006 økt til 33, i tillegg kommer RORG-sekretariatet. I RORG-samarbeidet inngår både bistandsorganisasjoner og opplysningsorganisasjoner.

Nye fireårige rammeavtaler ble inngått med RORGene i 2003. Videre ble retningslinjene for ordningen revidert i 2003. I de nye retningslinjene legges det til rette for at minst 10% av bevilgningen settes til årlig tilleggstilskudd utover grunntilskudd fastsatt i rammeavtalene. Av disse midlene gis det primært støtte til samarbeidsprosjekter/ tiltak mellom de ulike RORGene.

RORG-sekretariatet i samarbeid med RORG-styret mottar, behandler og innstiller på hvilke prosjekter/tiltak som skal motta støtte. Innstillingen forelegges Norad som tar den endelige beslutningen. Det utføres en - to runder i året.
I forbindelse med inngåelse av nye rammeavtaler ble det av Norads direktør oppnevnt et informasjonsfaglig råd på 4 medlemmer. Rådet hadde som formål å gjennomgå og vurdere søkerorganisasjonene (både nye og gamle) og deres søknader.

For de av RORGene som mottar prosjektstøtte (kap 160.70) er organisasjonene gjennom denne avtalen forpliktet til å informere om at de mottar Noradstøttede til sine prosjekter. Det følger ingen egne økonomiske midler med til denne forpliktelsen.

Norad arrangerer i samarbeid med RORG-sekretariatet 2 informasjonsfaglige/administrative seminar i året.
Nord-Sør bevilgningen , som fra 1.1.04 forvaltes av Norad, er på 4 millioner kroner i 2004. Ordningen er søknadsbasert og det gis tilskudd til avgrensede informasjonsaktiviteter innenfor et kalenderår av gangen. Tilskuddene varierer fra 4 000 kroner til 200 000 kroner. Arbeidsgruppen vil i sine anbefalinger foreslå tiltak som øker effektiviteten - og kan sikre mangfoldet.

FIVAS/ForUM. Arbeidsgruppen noterer seg at to organisasjoner av ulike grunner har egne avtaler om driftsstøtte. Pengene bevilges over kap.160.70 - prosjektstøtte til frivillige organisasjoner - og ikke over kap. 160.71 (Informasjonsstøtten). FIVAS (Foreningen for Internasjonale Vann- og Skogstudier) karlegger konsekvenser av store damutbygginger i den tredje verden og stimulerer til debatt omkring disse i Norge. ForUM (Forum for utvikling og miljø) er en deltaker og pådriver i internasjonale prosesser - særlig innen FN-systemet - som tar opp utviklings- og miljøspørsmål. I forslag til behandling av disse - og for å kunne behandle dem på linje med de øvrige - har en i anbefalingene tatt utgangspunkt i organisasjonenes målsetting.

Fremstillingen over omfatter de aller fleste aktører - med Fredskorpset som et viktig unntak.

Fredskorpset representerer sammen med de FN-tilknyttede organisasjonene (særlig FN-sambandet) et nasjonalt nettverk som når brede målgrupper. Fredskorpset mottar i dag ikke midler øremerket for informasjonstiltak.


Vurderinger og generelle problemstillinger.

Formålet med ordningen:
Formålet med tilskuddsordningen til informasjon og opplysningsarbeid er:
- å støtte de frivillige organisasjoners arbeid med å stimulere til økt kunnskap, engasjement og debatt i norsk opinion om nord/sør og internasjonale utviklingsspørsmål, herunder deltakelse i den planlagte tusenårskampanjen.

Arbeidet med å styrke og fornye informasjonsvirksomheten og folkeopplysningen på de utviklingspolitiske områder omfattes av begrepet "Development Education" som preger internasjonal debatt på området. Det er interesse for mer aktiv medvirkning i disse prosessene fra de frivillige organisasjoners side. Også det offentlige bør delta i sterkere grad.

Prosjektinformasjon og "egenreklame" skal i hovedsak ikke dekkes av denne bevilgningen men av organisasjonenes egne midler.

Fleksible midler til kampanjer

En modernisering av forvaltningen av informasjonsmidlene må ta takhøyde for Utenriksdepartementets behov for å initiere - i samarbeid med organisasjonene - større informasjonskampanjer knyttet opp til utviklingspolitiske tema. FNs tusenårsmål er et eksempel på et slikt behov.(Ref. St. mld. 35 , 2003-2004, "Felles kamp mot fattigdom", pkt. 2.1 Systemet må ha en innebygget fleksibilitet som gjør at midler til slike kampanjer er frigjort fra år til annet. Kampanjene skal være oppdragsbasert og initieres av UD v/PKI (ikke søknadsbasert ordning).

Økt samarbeid
Det er behov for å styrke det informasjonsfaglige samarbeid mellom organisasjonene. Dette kan gjøres på flere måter, og et sterkere informasjonsfaglig samarbeid mellom FN-sambandet/FK og RORG-sekretariatet synes særlig meningsfylt i tillegg til styrking og videreføring av eksisterende tiltak som:

1. Videreføring av Faglig Forum som omfatter alle interesserte deltakere og møtes to ganger årlig med den politiske ledelse, der langsiktige informasjonsfaglige spørsmål kan drøftes.
2. Utviklingen av et faglig råd gjerne knyttet til samarbeidet mellom RORG-sekretariatet og FN-sambandet.
3. Styrke og videreføre de informasjonsfaglige seminarer NORAD arrangerer.

Det må være en oppgave å stimulere samarbeidet mellom Fredskorpset og FN-organisasjonene slik at disse nettverk kan fungere i videre sammenhenger. FN-sambandet/Fredskorpset kan utgjøre kjernen i nettverk knyttet til arbeidet med store prosjekter og kampanjer. (Ref. den foreslåtte pott til oppdragsbaserte kampanjetiltak).

Evaluering
Et annet fremhevet behov er evaluering. Det er behov for å videreutvikle/fornye "selvevalueringssystemet". Systemet ble laget av Agenda på oppdrag fra Utenriksdepartementet i 2000/2001

Renter
Organisasjonene har påpekt forenklingen som ligger i å frafalle kravet om etterbetalt rente for bevilgede beløp som tilbakebetales staten. Dette er ikke mulig i henhold til Forvaltningsloven.

Forenkling av forvaltningen:

Arbeidsgruppen har sett på to alternative forslag til ny organisering av forvaltningen av informasjonsstøtten:


Alt A

Det tas utgangspunkt i formålet med informasjonsstøtten (debatt og opplysning) og skilles ikke mellom ulike typer organisasjoner. Formålet med støtteordningen er å skape debatt og å øke folkeopplysningen. Ren prosjektinformasjon holdes utenfor og skal ikke dekkes av denne bevilgningen.
1. Det etableres ett sett med retningslinjer for all informasjonsstøtte til de norske frivillige organisasjonene. Kriteriene er de samme for alle, men type avtale vil variere etter organisasjonenes størrelse og kapasitet.
2. Det opprettes ulike typer juridiske/forvaltningsmessige avtaler. I praksis vil det bli to ulike typer avtaler: flerårige samarbeidsavtaler og ettårige enkeltavtaler. Dette tilsvarer dagens praksis av forvaltning av tilskudd til prosjektstøtte over kap 160.70.
3. Organisasjoner over en viss størrelse og omfang på informasjonsarbeidet får flerårige samarbeidsavtaler. Ordningen er søknadsbasert.
4. Med de mindre organisasjonene inngås enkeltavtaler knyttet til konkrete aktiviteter for ett år av gangen. Ordningen er søknadsbasert.

Kommentar
Dette innebærer et redusert antall typer avtaler. Fokus på debatt og opplysningsarbeide opprettholdes.
Dagens samarbeidsavtaler må sies opp og nye må inngås. Dette gjelder de fem store og RORGene. Det gis en rimelig overgangsperiode.


Alt B

Forvaltningen av informasjonsstøtten organiseres etter hva slags type organisasjon som mottar støtte. Det skilles mellom 1) informasjons/opplysnings organisasjoner 2) organisasjoner som driver både prosjektbistand og informasjon/opplysningsarbeid.

1. Informasjonsstøtten til De 5 store overføres til å være en integrert del av prosjektstøtten til organisasjonene. Forpliktelsene til generelt informasjonsarbeid og felleskampanjer opprettholdes. Dette forutsetter av avtaleverk og retningslinjer endres for organisasjoner som mottar prosjektstøtte og rimelige overgangsordninger.
2. De organisasjoner innen RORG-samarbeidet som defineres som bistandsorganisasjoner behandles på samme måte som De 5 store.
3. De RORG’ene som er rene opplysningsorganisasjoner forblir i RORG-samarbeidet og mottar støtte etter dagens retningslinjer for informasjonsstøtte.

Kommentar:
Denne modellen åpner for et mindre skarpt skille mellom generell informasjonsformidling og ren prosjektinformasjon. Tildeling av informasjonsmidler under denne modellen vil kreve at organisasjonene har en klar Norgesakse og gjennom sitt informasjonsarbeid er forankret også i Norge-

Forslaget opprettholder skillet mellom bistandsorganisasjoner med samarbeidsavtale og informasjonsorganisasjoner med rammeavtale.

Forslaget vil være et forsøk på å rendyrke informasjonsformidlerne innen RORG-samarbeidet.


Anbefalinger
Arbeidsgruppen vil legge frem begge alternativer - som har både positive og negative effekter. Den overordnede målsetting er økt effektivt og synergieffekt i informasjonsarbeidet-

I sine øvrige anbefalinger tar arbeidsgruppen utgangspunkt i at dagens arbeidsfordeling mellom UD og Norad beholdes for foreslå følgende endringer fra dagens praksis:

  1. FIVAS flyttes fra kap.160.70 til kap 160.71 og håndteres av Norad på linje med RORG-ene som ren opplysningsorganisasjon.
  2. ForUM flyttes fra kap 160.70 til kap 160.71 og sees i sammenheng med de FN-tilknyttede organisasjoner som et forum for debatt og opplysning om multinasjonale prosesser.
  3.  Oppdragsbaserte fleksible midler til kampanjer etc - håndteres av UD.
  4. Løpende evaluering av virksomheten er et ansvar både for organisasjonene og myndighetene. Organisasjonene forutsettes å drive kontinuerlig egenevaluering og etter behov skaffe ekstern evaluering. Myndighetene gjennomfører en sektorevaluering i året slik at hver av hovedgruppene - Tilskuddsordningen til RORGene, FN-organisasjonene og Nord-Sør tiltakene vil bli evaluert hvert tredje år.
  5. Faglig Forum bør møtes to ganger årlig, der organisasjonene er i dialog med den politiske ledelse.
  6. Med utgangspunkt i organisasjonene selv bør det utvikles et tilbud som tar sikte på å styrke den informasjonsfaglige kompetansen i miljøene.
  7. Nord/Sør bevilgningen beholdes - nedre beløp settes til 25 000 kroner, øvre beløp til 200 000 kroner. Det vurderes to søknadsfrister i året. Kun organisasjoner uten samarbeidsavtale på informasjon kan søke om midler fra denne bevilgningen. Arbeidet med Nord-Sør bevilgningen må sterkt forenkles, og mindre aktører henvises til lokale myndigheter.
  8. De politiske partiers studieforbund med rammeavtaler vurderes overført fra Norad til Norsk senter for demokratistøtte.

Redaktør: Arnfinn Nygaard
Sist oppdatert: 13. januar
Om disse sidene
Sidene er utarbeidet med økonomisk støtte fra NoradUtforming og publiseringsløsning fra Noop.